Pamatujete si na ty krásné časy, kdy jste ještě byli malé děti, a dospělí neustále něco žvatlali o penězích? Vzpomínáte si, jak vám to bylo úplně jedno? Prostě jste tu hračku chtěli. Dnes se pravděpodobně nacházíte v opačné situaci a rádi byste své děti naučili hospodařit lépe, než se to (ne)podařilo vašim rodičům u vás. Kdy je nejlepší začít vysvětlovat potomkům, že peníze nerostou na stromech?
Zcela určitě nemá smysl problematiku hospodaření s penězi vysvětlovat nejmenším dětem v předškolním věku. Koneckonců si počítání užijí až až. Ponechejme jim tedy alespoň pár let příjemného nevědomí o tom, jak je ten život neférový a krutý. Vhodnou dobou, kdy dítě zapojit do finančního vzdělávání je nástup do školy. Tím samozřejmě nemyslíme, že svou ratolest vedle základní školní docházky pošlete na intenzivní kurz finanční gramotnosti. Vše má svůj čas.
První třída – první krok k finančnímu vzdělávání
S nástupem do školy přichází období, kdy se dítě bude učit spoustě novým věcem. Bude se učit psát, číst a počítat. Ano, už mu dále nebudete moci lhát o to, co opravdu dávají v TV. Ano, brzy mu budete muset pořídit vlastní chytrý mobilní telefon. A ano, je to ideální doba, kdy mu do hlavičky zatlouct (obrazně řečeno samozřejmě) první hřebíček s názvem “peníze nerostou na stromech, peníze je třeba vydělat”.
Podle odborníků si šestileté až sedmileté dítě už dokáže uvědomit alespoň základní hodnotu peněz, respektive zvládne pochopit to, že peníze existují, že jsou k životu potřeba, a že jich rodiče nemají neomezené množství. Nejlepším způsobem, jak díte předvést funkci peněz, je příklad vlastní rodiny. Opět to neznamená, že mu při každé příležitosti začnete vykládat, měsíčně utratíte za nájem, energie, jídlo a hračky pro toho malého darebáka. Proboha, je to teprve malé dítě!
Prostě to dělejte s citem sobě vlastním. Při vhodné příležitosti (například poté, co vaše předvedlo skvostnou scénů uprostřed obchodu, kdy se rozječelo jako siréna v touze po mega drahém autíčku na dálkové ovládání nebo pejskovi, co sám chodí, štěká a čůrá) se pokuste svému nevděčnému synáčkovi či dcerušce vysvětlit, že se nenarodili do rodiny multimilionářů. Dítě by mělo vědět, že věci (v jejich případě hračky, zmrzliny a cukrovinky) stojí peníze, a ty se dost obtížně vydělávají.
Jakmile dítě zvládne spočítat 1+1, nastal čas vysvětlit mu počty na korunkách.
První vlastní peníze aneb korunka ke korunce sedá
Lépe dítě pochopí hodnotu peněz, jakmile se naučí počítat. Využijte situace, kdy vás dítě ještě bezostyšně miluje a udělá vše, co vám na očích vidí. Nečekejte na období vzdoru, které přijde záhy. Učte je spořit, nejlépe v podobě kapesného. Pořiďte dítěti prasátko a dávejte mu pravidelně kapesné. Vysvětlete mu, že kapesné může utratit hned nebo si šetřit a za penízky si může pořídit vysněnou hračku. Dítě se tak samo na vlastní kůži přesvědčí, jak je těžké našetřit požadovaný obnos.
Čím je dítě starší, tím rostou jeho potřeby a finanční náročnost. Zatímco miminku ke štěstí stačí hromada šustícího balícího papír, desetileté dítě vás bez uzardění požádá o nejnovější iPhone, páč už ho mají ve třídě úplně ale úplně všichni (ve skutečnosti má ho pouze jedno dítě, ale to rodiče přece nemusí vědět) a jenom ono je svým stařičkým mobilem sto let za opicemi. Uvědomte si že zde platí přímá úměrnost více než kde jinde. Kupujte svým dětem to nejlepší a nejdražší a vaše dítě už nikdy nebude chtít nic jiného. Výhoda? Nemyslím si.
S postupujícím věkem je vhodné kapesné rozumně navyšovat a zároveň přitlačit, co se finanční osvěty týče. Seznamte dítě s běžnými náklady domácnosti, tedy s tím, co musíte platit, a kolik vám zbývá na útratu. Vysvětlete mu, že pokud kapesné hned neutratí v nejbližší cukrárně, ale bude si alespoň část ukládat stranou, přispějete mu na vysněný telefon nebo skateboard.
Kromě kapesného můžete děti odměňovat za dobré známky, za úklid, za pomoc v domácnosti apod. Pozor ale na výši odměny, aby si dítě nezvyklo, že za každou blbost bude v životě dostávat spousty peněz.
Zatímco nám stačily pastelky, dnešní děti si svůj studentský stůl představují asi nějak takto 🙂
Hotovost versus bezhotovost aneb kdy si dítě zaslouží účet
V deseti letech už má dítě slušné povědomí o penězích, o jejich hodnotě a o tom, že žít na vysoké noze nemůže každý. Posuňte dítě na další level finanční gramotnosti a slavnostně mu založte jeho vlastní bankovní účet. Banky nabízí dětské bankovní účty už od narození, platební karty ale udělují zhruba až od desátého roku.
Je pouze na vás, kdy a jak začnete dítě učit pracovat s jeho prvním účtem. Můžete mu na účet posílat kapesné a vysvětlovat mu, co všechno s účtem může provádět. Později na něj můžete přenášet stále více zodpovědnosti. Můžete mu například na účet posílat částku, která bude kromě kapesného zahrnovat další platby (např. za obědy ve školní jídelně, za zájmové kroužky apod.). Nezapomeňte na trest, pokud by peníze „zneužil“ a použil na jiný účel.
Následuje vyšší dívčí, kdy je třeba dítěti vysvětlit další už náročnější finanční pojmy. Velmi důležité je nastavení zdravého a zodpovědného přístupu k půjčkám. Znát by mělo také rozdíl mezi debetní a kreditní kartou. Ovládat internetové a mobilní bankovnictví je dnes už naprostý základ, bez kterého se v budoucnosti neobejdou. Čím dříve se naučí pracovat s “offline” penězi, tím lépe pro ně.
Při výchově vašeho potomka vám přejeme hodně štěstí 😉